miercuri, 17 octombrie 2012

Gogosari murati


De curand am fost in vizita la bunicii mei la Targu Mures. Am prins exact perioada de pus pe iarna muraturi, zacusca si tot felul de bunatati pe care la 85 de ani inca au grija sa le faca. Nu pot sa nu ma gandesc de fiecare data cat de norocoasa sunt ca am niste bunici ca ei, ca datorita lor am avut cea mai fericita si lipsita de griji copilarie.

Anul asta am ajutat si eu la pus pe iarna. A fost tur de forta, dar au iesit multe, multe borcane cu de toate.
Pentru gogosar cantitatile variaza in functie de marimea borcanului. La un borcan de 1 l, intra cam 1kg, 1 kg 200 de gogosar.


Borcan 1 l           Borcan 2 l        Borcan 8 l
100 ml otet            200 ml otet         800 ml otet
200 ml apa            400 ml apa          1,600 ml apa
50 g zahar          100 g zahar       400 g zahar
10 g sare              20 g sare           80 g sare

 Cantitatile se multiplica in functie de borcan, ca in exemplele pe care vi le-am dat mai sus. Reteta este evident una specific ardeleneasca, in care se pune zahar si in muraturi:). Deci gustul final nu este sarat ca a muraturilor in saramura si nici dulceag ciudat ca al celor bulgaresti. Dupa mine e numa cum trebuie sa fie.

Pentru inceput spalam bine gogosarul, il taiem in patru si il curatam de seminte si de venele albe care pot fi iuti.


Dupa ce am terminat, il punem la fiert intr-o oala mare, intr-un amestec facut din apa, otet, sare si zahar in cantitatile scrise mai sus, la care adaugam boabe de piper si foi de dafin, in functie de gusturile fiecaruia si 1/2 pachet de conservant.


Gogosarul nu trebuie lasat sa fiarba de tot, pana in punctul in care sa se inmoaie, ci pana cand este putin inmuiat, dar cu o consistenta carnoasa.

Il scoatem apoi intr-un vas si il lasam sa se odihneasca putin, timp in care pregatim borcanele care trebuie sa fie foarte curate. Spalati-le bine chiar daca le-ati cumparat in tipla si nu le-ati folosit niciodata.
 

Incepem sa asezam gogosarul in borcane, fara sa-l indesam si turnam peste el zeama in care a fiert pana cand se umple borcanul. Zeama trebuie sa fie fierbinte. Daca se intampla sa scada pana cand terminam toate borcanele, mai completam pana cand ajunge aproape de gura borcanului.


Capsam borcanele si le punem in camara sau intr-un loc ferit de caldura si umezeala.
 


Pofta buna!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu