luni, 30 aprilie 2012

Sarmale cu chisca


Nu stiu pe nimeni care sa nu manace sarmale. Le consideram traditionale, cu toate ca "sarma" este un cuvant turcesc. Le gasim peste tot si in toate variantele posibile, cu varza murata, cu foi de vita, cu ciuperci, cu orez, cu muuult porc, moldovenesti sau ardelenesti, posibilitatile sunt multe. Cred ca le putem considera si confort food si trebuie sa recunoastem ca nimic nu se compara cu mirosul de sarmale imprastiat in toata casa.
Cat despre chisca, asta este varianta bunicilor mei de a face sarmale. Chisca sau moagana cum i se mai spune, arata ca o toba si este de fapt un stomac de porc umplut, fiert si apoi afumat. La noi in casa se face in fiecare an cand se taie porcul, cu carne proaspata si intra automat in prima oala cu sarmale. Chisca da un gust foarte bun verzei, de afumatura dar exact cat trebuie.


Ingrediente
Pentru sarmale:
1.5 kg carne tocata de vita si porc
foi de varza murata
4 linguri orez
1 felie de paine
cimbru
marar
sare
piper
bulion

Pentru chisca:
1 stomac de porc
carne de porc, de la gat in special
orez
ceapa
cimbru uscat
ienibahar
piper
sare

Ca sa facem chisca, trebuie sa curatam bine un stomac de porc. Umplutura o facem intr-un castron mare din carnea de porc, ceapa tocata si orez, pe care le condimentam cu sare, piper, cimbru si ienibahar. Nu am dat cantitati precise, pentru ca o fac din ochi si e cam dupa gustul fiecaruia. Cu mai mult sau mai putin ore, cu carne mai grasa sau nu...Amestecam bine cu mainile dupa care umplem stomacul, il coasem si il punem la fiert, nu inainte de a-l intepa din loc in loc ca sa nu se sparga.
Fierbem chisca pana cand se intareste putin. Chisca se pune apoi in afumatoare, impreuna cu carnatii si alte lucruri porcesti (daca sunt) si se foloseste la prima oala cu sarmale.

Pentru sarmale, calim in putin ulei ceapa tocata marunt.


Spalam orezul, il scurgem si il punem peste ceapa, amestecand inca vreun minut, doua.


Oprim focul si punem peste carne amestecul de ceapa si orez, plus o felie de paine inmuiata in apa, stoarsa si maruntita bine(asta e optional). Condimentam cu sare, piper, marar, cimbru. Aici este punctul in care ar trebui sa gustam carnea. Eu una nu pot, merg pe pusul din ochi. Da, ma rog. Daca va tine stomacul, gustati-o.


Amestecam foarte bine cu mainile pana cand se incorporeaza ceapa, orezul si condimentele dupa care putem trece la impachetat sarmalele. Aici cred ca stie toata lumea cum se face. Indepartam cotorul frunzei de varza, punem carne, infasuram saramaua si ii varam capetele inauntru. O sa revin cu poze, ca nu stiu cum sa explic ca sa nu sune dubios:)))
Pe fundul oalei in care le fierbem punem intai niste varza tocata marunt. Peste ea cateva bucati bune de afumatura sa le dea gust, plus chisca intreaga sau taiata pe jumatate, in caz ca vi se pare prea mare. Doar sa aveti in vedere ca daca o taiati, orezul din compozitie s-ar putea sa se imprastie in timpul fierberii.

Sarmalele le aranjam de jur imprejur, pana umplem oala. Intre straturi bagam afumatura.



Punem apa peste sarmale cat sa ajunga la nivelul lor si le fierbem la foc mic. Eu mai torn si niste bulion si cam asta e tot.



Pofta buna!



5 comentarii:

  1. Din ce zona esti? Eu sunt de loc din jud. Mures dar acum locuiesc la mare departare..Te intreb pt ca si bunicii mei preparau chisca in acelasi mod si m-am chinuit mult timp sa imi aduc aminte reteta dar nu am reusit. As dori sa imi spui mai in detaliu cum prepari chisca, cum tai carnea ..patratele, felii, etc, si ce cantitati folosesti.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna. Scuza-ma pentru raspunsul tarziu. Sunt din Targu Mures si tot de la bunicii mei stiu de reteta de chisca. La ei de fapt am si vazut prima data cum se face. Cantitati exacte uite ca nu am, pentru ca nu am cantarit sincer niciodata. Bunica are obiceiul sa gateasca din ochi si multe retete le-am invatat asa. Uite, data viitoare cand o sa fac, promit sa-mi tin cantarul pe langa mine. Iar in ceea ce priveste felul in care le tai, le tai cubulete.

      Ștergere
  2. de cand caut reteta de chisca....multam fain.tot din
    mures :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Ce bine arata dar din pacate la noi nu este chisca

    RăspundețiȘtergere
  4. La noi la Dumbraveni sau chair la Sighisoara se spune moagana,cuvant de vine din germana.

    RăspundețiȘtergere